Ułatwienia dostępu

Ogłoszenia o wolnych stanowiskach pracy

Ogłoszenia o wolnych stanowiskach pracy

Ogłoszenia o wolnych stanowiskach pracy w służbie cywilnej w Archiwum Państwowym w Częstochowie publikowane są w Biuletyn Służby Cywilnej oraz umieszczane na tablicach informacyjnych w siedzibie Archiwum.

Szczegółowe informacje o wolnych stanowiskach pracy oraz informacje dotyczące spraw kadrowych (w tym praktyk dla studentów) można uzyskać w siedzibie Archiwum lub pod nr telefonu 34 363 82 31

Aktualne oferty pracy

Praktyki studenckie

Uczestniczymy w rządowym programie praktyk studenckich. Oferty o wolnych miejscach publikujemy na stronie ofery.praca.gov.pl .

Zapraszamy uczelnie i studentów do zapoznania się z naszą ofertą. Każde ogłoszenie zawiera dane kontaktowe dla zainteresowanych.

Szczegółowe informacje o programie praktyk w Archiwum Państwowym w Częstochowie można uzyskać pod numerem telefonu 34 363 82 31 oraz adresem mailowym Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Materiały informacyjne oraz dokumenty wzorcowe przydatne przy organizacji praktyki studenckiej w administracji rządowej w 2015 r. są dostępne na stronie bip.kprm.gov.pl

Informacje o dokumentach osobowych i płacowych

Archiwum Państwowe w Częstochowie zgodnie z ustawą z 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r., poz. 164) gromadzi i przechowuje materiały archiwalne, tj. akta wieczystego przechowywania o szczególnie ważnym znaczeniu historycznym.

Akta osobowo-płacowe nie należą do kategorii akt podlegających wieczystemu przechowywaniu. W związku z tym w zasobie Archiwum Państwowego w Częstochowie nie znajdują się akta osobowo-płacowe zlikwidowanych przedsiębiorstw państwowych i prywatnych, spółek prawa handlowego, spółdzielni oraz żadnych innych państwowych jednostek organizacyjnych.

Na mocy nowelizacji ustawy archiwalnej od kwietnia 2003 roku archiwa państwowe mogą również przechowywać tego rodzaju dokumentację.

Dokumentację potrzebną pracownikowi do ustalenia wymiaru emerytury czy renty – to jest o czasowym jedynie znaczeniu praktycznym – ma obowiązek zabezpieczyć zakład pracy. W przypadku jego likwidacji funkcje te scedował ustawodawca na organ założycielski, nadrzędny lub sukcesora, a gdy ich brak na syndyka lub likwidatora ustanowionego do przeprowadzenia procesu likwidacji danego zakładu.

Akta osobowe i płacowe dotyczące pracowników zlikwidowanych przedsiębiorstw państwowych, których siedziba główna mieściła się na terenie byłego województwa częstochowskiego, które były przechowywane w byłym Zakładzie Obsługi Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach Filia w Częstochowie – Archiwum Zlikwidowanych Przedsiębiorstw Państwowych, z siedzibą ul. Sobieskiego 7, 42-200 Częstochowa obecnie przechowywane są w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim – Biuro Organizacyjno-Budżetowe – Archiwum Zakładowe i Zlikwidowanych Przedsiębiorstw Państwowych Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego ul. Jagiellońska 25, 40-032 Katowice (tel.: 322077175, 322077176).

Dokumentacji dotyczącej tzw. prywatnych firm, tj. przedsiębiorców zatrudniających pracowników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jako osoba fizyczna na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej właściwego miejscowo urzędu miasta i gminy należy poszukiwać poprzez informacje zawarte we właściwym rejestrze. Do właściwego, ze względu na miejsce pracy lub zamieszkania właściciela firmy, organu samorządu terytorialnego należy się zwrócić celem ustalenia, czy taka działalność była wpisana do właściwego rejestru i czy nadal w nim figuruje. Tam też można uzyskać informacje odnośnie miejsca zamieszkania właściciela firmy, który jest zobowiązany do zabezpieczenia dokumentacji związanej z zatrudnianiem pracowników i do wydawania stosownych zaświadczeń.

Dla pracowników zakładów pracy zatrudniających nie więcej niż 20 osób, za okres od 1 stycznia 1990 r., okres podlegania ubezpieczeniu społecznemu oraz okresy opłacania składek na to ubezpieczenie i wysokość podstawy ich wymiaru, mogą potwierdzić oddziały ZUS właściwe ze względu na miejsce wykonywania pracy lub miejsce zamieszkania osoby ubezpieczonej na podstawie własnej dokumentacji.

Informacje dotyczące spółek prawa handlowego wpisanych do rejestru handlowego, prowadzonego przez Sąd Gospodarczy w Częstochowie, w tym także spółdzielni, spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, spółek akcyjnych i innych podmiotów prawa handlowego, można uzyskać w Sądzie Rejonowym w Częstochowie XVII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego – adres siedziby: ul. św. Rocha 90, 42-202 Częstochowa, (tel.: 34 31 60 335, 34 31 60 327).

Informacje na temat miejsc przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej zlikwidowanych zakładów pracy dostępne są także w ogólnopolskiej bazie danych na stronie: ewidencja.warszawa.ap.gov.pl/pracodawcy.php

Archiwum Państwowe w Częstochowie udziela bezpłatnie informacji osobom poszukującym informacji na temat akt osobowo-płacowych pod numerami telefonu: (+48)343638231 oraz (+48)343638931 (w dni robocze, z wyjątkiem sobót). Porady są udzielane również korespondencyjnie.

Osoby sprawujące funkcje

Archiwum Państwowym w Częstochowie kieruje dyrektor, którego powołuje i odwołuje Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych.

Dyrektor Archiwum Państwowego w Częstochowie podlega Naczelnemu Dyrektorowi Archiwów Państwowych, przed którym jest odpowiedzialny za całokształt działalności Archiwum.

Dyrektorem Archiwum Państwowego w Częstochowie jest Elżbieta Surma-Jończyk.

Zdjęcie twarzy kobiety

 

Do kadry kierowniczej ponadto wchodzą:

  • Kierownik Oddziału I kształtowania narodowego zasobu archiwalnego – Magdalena Wawrzkiewicz-Gajda
    Zdjęcie twarzy kobiety

  • Kierownik Oddziału II ewidencji, opracowania i zabezpieczania zasobu archiwalnego – Ewa Dubaj
    Zdjęcie twarzy kobiety

  • Kierownik Oddziału III udostępniania zasobu archiwalnego – Michał Mszyca
    Zdjęcie twarzy mężczyzny

  • Kierownik Działu administracyjno-gospodarczego – Lidia Wolska
    Zdjęcie twarzy kobiety

  • Główny księgowy – Justyna Korzekwa
    Zdjęcie twarzy kobiety

Struktura organizacyjna

Struktura organizacyjna Archiwum Państwowego w Częstochowie

  1. Oddział I kształtowania narodowego zasobu archiwalnego
  2. Oddział II ewidencji, opracowania i zabezpieczania zasobu archiwalnego
  3. Oddział III udostępniania zasobu archiwalnego
  4. Stanowisko do spraw popularyzacji zasobu
  5. Dział administracyjno-gospodarczy
  6. Stanowisko do spraw finansowo-księgowych
  7. Stanowisko do spraw kadr i rozwoju zawodowego

Przedmiot działalności

Siedziba

Archiwum Państwowe w Częstochowie zostało utworzone Zarządzeniem Ministra Oświaty (obecnie Minister Edukacji Narodowej) z dnia 21 lipca 1950 roku. Właściwą działalność rozpoczęło jednak dopiero w sierpniu 1951 roku kiedy to przekazano instytucji budynek dawnego Archiwum Miejskiego przy ul. Krakowskiej 16 w Częstochowie.
W 1963 r. Archiwum przeniesiono do budynku przy ulicy wówczas Modzelewskiego 8, obecnie Śląską, do budynku byłego Banku Inwestycyjnego. W 1975 roku miała miejsce kolejna przeprowadzka, tym razem na ulicę Warszawską 172 do obiektów zajmowanych wcześniej przez Częstochowską Fabrykę Artykułów Muzycznych "Melodia".
Od 1994 roku siedzibą Archiwum Państwowego w Częstochowie jest budynek po byłych Częstochowskich Zakładach Przemysłu Bawełnianego "Ceba" przy ulicy Rejtana 13.

Zadania

Archiwum Państwowe, jako urząd administracji państwowej, placówka kulturalno – oświatowa i naukowo – badawcza w toku swej działalności realizuje następujące zadania:

  • Gromadzi i przechowuje materiały archiwalne
  • Zabezpiecza materiały archiwalne przez działania profilaktyczne, stwarzające właściwe warunki przechowywania zbiorów a także prowadzenie prac konserwatorsko – introligatorskich
  • Nadzoruje te państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne, które tworzą materiały archiwalne
  • Ewidencjonuje i opracowuje materiały archiwalne w celu nadania im trwałego porządku i opisania ich treści w pomocach informacyjnych
  • Udostępnia materiały archiwalne bezpośrednio, w pracowni naukowej zainteresowanym użytkownikom do celów naukowo – badawczych, popularno – naukowych, popularyzacyjnych, urzędowych, genealogicznych, własnościowo – majątkowych lub pośrednio, w drodze prowadzonych przez pracowników archiwum poszukiwań i wydawanych uwierzytelnionych bądź nie reprodukcji, odpisów oraz zaświadczeń potrzebnych do celów naukowo – badawczych, informacyjnych, urzędowych, własnościowo – majątkowych, genealogicznych, socjalnych (odszkodowawczych, emerytalnych)
  • Prowadzi działalność naukową, informacyjną i popularyzatorską o materiałach archiwalnych i archiwach w formie wystaw, lekcji i pogadanek historyczno – archiwalnych.

 

Zasięg działania

Siedziba Archiwum mieści się w Częstochowie. Zasięgiem działania Archiwum jest:

  • Na terenie województwa śląskiego obszar obejmujący:
    • Miasto na prawach powiatu Częstochowa,
    • Wszystkie gminy wchodzące w skład powiatów: częstochowskiego, kłobuckiego, lublinieckiego i myszkowskiego,
    • Miasto Kalety powiatu tarnogórskiego,
    • Gminy: Irządze, Kroczyce, Szczekociny i Włodowice powiatu zawierciańskiego.
  • Na terenie województwa łódzkiego obszar obejmujący:
    • Gminy: Nowa Brzeźnica, Pajęczno i Strzelce Wielkie powiatu pajęczańskiego,
    • Gminy: Gidle i Żytno powiatu radomszczańskiego.
  • Na terenie województwa opolskiego obszar obejmujący gminy: Dobrodzień, Gorzów Śląski, Olesno, Praszka, Radłów i Rudniki powiatu oleskiego.
  • Na terenie województwa świętokrzyskiego obszar obejmujący gminy: Moskorzew, Radków i Secemin powiatu włoszczowskiego.

Właściwość rzeczową i miejscową Archiwum Państwowego w Częstochowie szczegółowo regulują akty prawne dostępne w dziale "Podstawy prawne działania".